Ritad av Knud H Reimers och  byggd av Tore Larsson, Kungsviken på Orust 1954 i Hondurasmahogny på ek, kravellbygd med limmad bordläggning.
Den är byggd i ett exemplar enl de ritningar som följde med då vi köpte båten 1970.
Den ersatte då den skärgårdskryssare vi ägde, som efter tillökning i familjen upplevdes något trång i jämförelse med denna 7 m långa koster.
Båten kom sedan att bli "sommarnöje" för familjen med två barn under många somrars seglingar i ostkustens och de finländska skärgårdarna.

Båten har under alla år vi ägt den varit upplagd och vårdad på SSS varv i Bergvik, Bromma, medan Bullandö Marina, Värmdö varit och fortfarande är sommarhamn.
Som en eftergift åt bekvämligheten seglar hustrun och jag numera en Albin Alpha.

Kostern har rustats och varit sjösatt alla år, även om  seglatserna under de senaste 20 åren då vi seglat Alpha, varit mycket  begränsade och främst inneburit transportseglingar vår och höst mellan SSS varv i Bergvik och Bullandö.

Jag har haft svårt att skiljas från båten, inte minst har arbetet med vårrustningen på varvet i Bromma kommit att bli en vana som under alla år inneburit avkoppling och den tillfredsställelse som arbetet med en träbåt kan ge.

Jag står nu inför att inte längre kunna leva upp till det som Björn Peter Behren skriver 
i boken ”Vårda din träbåt”:  
”LYCKA TILL i ditt uppsåt att bevara vårt kulturhistoriskt värdefulla arv av äldre träbåtar!”.
 
Kostern som jag ägt i 50 år är snart 70 år gammal.

Då den byggdes på Orust användes andra lim än det epoxylim som används i dag. Jag antar att limmet med tiden har utarmats på ett sätt som gör att den limmade bordläggningen uppvisar sprickor, såväl under som över vattenlinjen.
Båten läcker vid sjösättningen, speciellt en vår som denna då vädret varit varmt och mycket torrt.
Den har efter ett dygn gått igen och läckaget reducerats till ett minimum.
Helt tät verkar hon inte bli.
 
Åldern, både min och båtens, börjar ta ut sin rätt och jag inser att ägande och underhåll av två segelbåtar tyvärr inte är ett realistiskt alternativ så länge till.

Om någon med känsla för äldre segelbåtar och svensk båtbyggartradition kunde överta ägandet skulle det glädja mig mycket. 

Båten är avmastad och torrsatt på Bullandö Marina 25/8. Den ligger för närvarande så till att den går lätt att lasta för transport.

Vänliga hälsningar,
Anders Ottosson
Tel: 08-89 17 12; 0701-30 54 35
Epost: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  


Några data enl ritningen samt foton
L.ö.a= 7 m; L.v.l= 5,6 m; B= 2,20 m; Djupg.= 1,30 m; Depl.=2250 kg

Masth.= 9,7 m till däck; Stors.= 21.5 kvm; Fock= 6,7 kvm

3 kojer, rostfri rigg, diverse kapell, vattenburen värme, 2-lågigt Origo-kök.

Motor: GÖTA MOTOR 2cylindrig 12 hk, nyrenoverad av tillverkaren.

Däcket: teak, lagt direkt på däcksbalkarna. Tidigt otätt, därför belagt med Treadmaster båtmatta.