Örnvingen är en SK15 byggd i furu på järn- och träspant enligt skärgårdskryssarregeln 1938
Hon är konstruerad av Gunnar Hamré och byggdes av första ägaren på Västerås varv.
Ägralistan så här långt vi funnit är:
1938- 1940 Tessi, Jan Nygren, Västerås
1941 - 1943 Örnvingen, H Hellberg, Stockholm
1944 - 1953 Örnvingen, C. Bergström, Stockholm
1954 - 1964... Örnvingen, L. Stattin, Eskilstuna
1976 – 1979 Örnvingen, Per-Olov/Carl-Erik Eriksson, Eskilstuna
1993 - 1996 Örnvingen, Gustaf Juell-Skielse, Stockholm
1996 - 1998 Örnvingen, Gustaf Juell-Skielse, Fredrik Vahn, Urban Printz, Stockholm
1999 - 2000 Örnvingen, Maria Wanneborn, Vaxholm och Daniel Leijel, Täby
2000 - 2002 Örnvingen, Daniel Leijel, Täby
2023 - 2024 Örnvingen, okänd ägare, Blynäsviken i Vaxholm
2024 - Örnvingen, Skärgårdskryssareförbundets renoveringsfond, Blynäsviken
Under båtmässan i Älvsjö fick vi kontakt med ytterligare ägare så ägarlistan kommer att kompletteras.
Det förekommer fel mått på båten i de tidigaste källorna, förmodligen är vattenlinjen 8,10 och inte LÖA som är 10,10. Bredden har också angivits till 1,35 men är 1,82.
Kölen ser bra ut, visserligen en liten grundstötningsskada och antydan till blypest på styrbordsidan.
Döträ och stävar kändes väldigt bra när jag försökte sticka kniven i dem så de är godkända.
Rodret är plåt med några rostskador i över- och nederkant.
Friborden har fyra bitar urtagna på mellan 65 och 120 centimeter, förmodligen dåliga laskar som orsakat detta. Enkelt att ersätta då partierna är ganska raka, snelaskar skulle vara bra där.
Laskar i undervattenskroppen kom jag inte åt att inspektera men där kan finnas liknande problem.
Däcket ser ledset ut liksom ruffen som har varit dukade från början.
Sittbrunn och ruffen är nu urstädade och ser väldigt bra ut.
Kajutan ger ett rymligt intryck fastän det är en 15-jakt.
På överkant av en stålbottenstock fanns en list som håller upp ingångsskottet men den listen var helt genomrutten men det är inget strukturellt problem.
Bom finnes i båten och mast ska finnas i båtklubbens masthus. Segel saknas troligen.
Summa sumarum: en fin båt i förvånansvärt gott skick trots sina 85+ år och att hon stått på land ett tag, ovisst hur länge.
Kontakta Renoveringsfondens tidigare ordförande, Tor Hedvall för mer info.
Tel 0708 66 23 60
eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Se Pressreleasen
http://www.veteranbaten.se/index.php/2-uncategorised/345-ornvingen-raddad-en-klassisk-skargardskryssare-far-nytt-liv