Skriv ut

 

Nu har vi återuppväckt Veteranbåtsforum


Tidigare har Sjöhistoriska museet arrangerat Veteranbåtsforum, nu är det åtskilliga år sedan senast, då vi bland annat skapade K-märkning för fritidsbåtar.
Under åren sedan dess har vi i olika sammanhang noterat att många föreningar och klubbar har liknande utmaningar framför sig. En tydlig utmaning är återväxten inom den del av fritidsbåtssektorn som berör äldre båtar. De har gemensamt att de är mindre komfortabla än dagens båtar, ofta byggda i trä vilket kräver underhåll. Det gör även plastbåtar, men inte på samma påtagliga sätt.
Det som skiljer mot dagens situation är att nu kan den som vill få en egen båt, klara inköpet utan stora ån, troligen inga lån alls. Jag ska inte skriva vilka priser som gäller då det är köparen och säljaren som kommer fram till det, jämfört med en modern båt är det inte jämförbart. Jag tycker att det är märkligt att man inte köper en bra kustkryssare eller medelstor snipa eller motorkryssare då båtlivet idag till stor del handlar om weekendutflykter under säsongen. Om vi jämför hur vi utnyttjar våra båtar idag mot 20 - 30 - 40-talen är det inte mycket som skiljer, när lördagsledigheten kom ökade båtlivet lavinartat, det skapade klubbholmar och båten användes under två-tre dagar. Närheten till vatten och båt blev särskiljande när man sökte arbete.
Det ser likadant ut idag, det anmärkningsvärda är att när vi som har träbåtar kommer till en träff så är det vi som får paradplatserna, visserligen saknar vi många gånger dusch ombord, till och med Jacuzzi, men morgondoppen är fortfarande klart bättre i sjön.
Fredag morgon samlades 31 deltagare för dagskonferens under gång till Åbo, nästa dag besök på Forum Marinum och Åbo Båtvarv.
När alla har berättat om sin roll i veteranbåtslivet ägnades tid åt huvudfrågan, hur vi kan agera tillsammans för att skapa den uppmärksamhet vi behöver för det flytande kulturarvet. Vi vet att en del evenemang har förändrats totalt, alla minns vi Segelbåtens dag med omkring 1 500 båtar på Stockholms vatten, Riddarholmsregattan där man fick begränsa antalet anmälda till 50, nu ställer de in, men tankarna finns på att väcka liv i evenemangen. Det finns de framgångsrika exemplen, Nynäshamn 2012 som drog långt över 200 båtar från Europa besöktes av 60 000, Pampas Marina några år tidigare fyllde hela hamnen med veteranbåtar i det fallet motorbåtar, Veteranbåtsfestivalerna i Stockholm och Skärhamn drar enorma publikskaror och enbart hamnen begränsar antalet båtar som vissa år närmar sig 100 deltagare, då är det trångt och stora besöksskaror. Festivaler som 100-åringarna i Mariefred i år och Båtklubbarnas dag ökar intresset för varje år. Vi får se hur vi ska utveckla samarbetet i framtiden. Båtmässorna är givna, där ökar intresset hos besökarna, på Allt för sjön från ca 5% på tio år till över 25% av besökarna som anger att det är Classic Boat Show som gäller.
Oerhört märkligt att Skärhamns kommunansvariga överväger att inte satsa på festivalen i framtiden, enligt många Västkustens sedan 13 år största evenemang, hur tänker man då? Visserligen finns det ett Akvarellmuseum i Skärhamn efter 19år etablerat hos allmänheten, det är samma för alla arrangemang, allt tar tid.
Veteranbåtsforum är en nationell angelägenhet, så vi har nu bestämt att nästa möte troligtvis sker i samband med båtmässa Allt för sjön i mars nästa år. Vi återkommer i nästa nummer med kallelse. I samband med denna tidning kommer årsavgiften, hjälp oss att finna just dig genom att ange medlemsnummer oavsett hur du betalar, vi har bra ”detektiver” på kansliet, men de har en utmaning när de har en summa men ingen avsändare.