Bottenfärgsfrågan måste lösas

 

När båtarna sjösattes i år upplevde många att våren varit torr, kall och blåsig. Inte optimalt för träskrov, men viss vana vid porlande under och efter sjösättningen håller båtägare på alerten. På min klubb turades man om, tur var det då strömmen slås av med automatik vid 18.00. Som tur var många på plats och kunde koppla in el, bra då det var flera båtar i marvatten i strandkanten, sedan tidigare.

En vecka senare passade MYS på att inviga veteranbåtssäsongen med sin medverkan på Prins Bertil Memorial på Djurgården, trots bister väderlek visade ett tjugotal båtar upp sig.

Veckan därpå dags för Veteranbåtsfestivalen, som vi ser fram emot som Veteranbåtsföreningens inledning på sommaren. Vi ser fram emot sommarens aktiviteter som är planerade runt hela vår kust, de utgår från Ulvön i norr efter Östkusten runt Sydkusten till Västkusten. Även i inlandet händer det mycket, så håll ögonen öppna så kan Ni planera sommaren. Nu kan man besöka festivaler med båt, bil, cykel, tåg och flyg, alla medel är tillåtna, finns säkert de som kan ta sig fram till fots! Skriv gärna om festivalupplevelsen i Veteranbåten.

Skrovmålet, som hanterar bottenfärgsfrågan på träbåtar

Det är kanske lite väl tidigt att nämna slipdragningen i höst, men jag tar upp det i en artikel som beskriver läget på båtfärgssidan. Stor osäkerhet råder i nuläget på alla nivåer, vi (Veteranbåtsföreningen och BHRF) engagerar oss i den fortsatta utvecklingen under hösten och kommer att beskriva vad som diskuteras och beslutas.

Som det är nu cirkulerar en skrivelse på klubbarna som hanterar bottenfärgsfrågan, beslut har fattats på en del klubbar att inte slipdra träbåtar som bottenmålats redan i höst, inget är mer missvisande. Den person som formulerat skrivelsen som cirkulerar är inte längre verksam i myndigheten, nu tar andra vid som skall lösa frågan, som ligger på bordet sedan 2016. Det finns ingen i myndighetssverige som vill bidra till att Sveriges flytande kulturarv skall skrotas, vilket blir resultatet om man följer skrivelsen. Sedan urminnes tider har man skyddat trä i botten med någon form av färg, tjära, olika fetter, oljor och mönja, allt har gemensamt att skydda trä från att dra åt sig fukt, när båtarna slipdras på hösten hinner de inte torka, utan fukten i träet fryser och ”spränger” fibrerna, med tiden ruttnar träet. Alternativet som en del kan göra idag, hissa upp båten när den inte används, fungerar inte alls på träbåtar som i så fall torkar sönder, de ska ligga i vatten. Så vi är nu en del i det fortsatta arbetet, nu med sommaruppehåll då vi vill njuta av den finaste skärgårdsnatur som bjuds i norden.

Vi kommer i sommar att möta handelsflottan som står för drygt 80% av allt vi konsumerar i landet och kryssningsfartygen som är bra för bruttonationalprodukten, deras bottenfärgsfråga får myndigheterna hantera då det rör sig om helt andra volymer, vi ska se till att bevara vårt flytande kulturarv, så vi koncentrerar oss på fritidsbåtarna.

Vi har många båtar som inte sjösätts i år, då de renoveras. Kanske ett rekord i omfattande renoveringar och några nybyggen utifrån tidiga konstruktioner. I norr pågår nybygge av Mellgrenkonstruktionen Ester, originalet har bärgats efter spektakulära efterforskningar. I Nyköping pågår nybygge av Garm, en kopia av San Toy, legendarisk segelbåt. På Värmdö renoveras MY/Tournesol och MY/Thelma, MY/Vitesse är klar efter totalrenovering, väntar nu på montering av motor och en del detaljer. I senaste Veteranbåten berättade Gustaf Holgersson om Vindö Marin, de gör som många klassiska varv i norden, renoverar båtar. Efterfrågan är större än utbudet så man söker hantverkare, nu utbildar sig nästa generation och jobben finns, så det ser mycket ljust ut för våra klassiker. Får vi nu ordning på bottenfärgsfrågan kan vi se fram emot många möten med våra klassiker på sjön.

Önskar Er alla en fin sommar, i år inleder familjen med midsommarkryssning till Höga kusten, också ett sätt att njuta av vårt avlånga land, nu i något större fartyg.