Stor aktivitet på båtvarvet

För oss båtägare är vintern kort, redan i januari pågår förberedelser inför båtsäsongen.

I den hangar då jag har min båt är det redan stor aktivitet. K25 Sunbeam från 1959 är redan färdiglackad och botten är förberedd för slutstrykning. När man är klar utvändigt börjar man invändigt, nu ser Inge över friborden på insidan. Mittemot håller Thomas på med inredningen i sin kutter, han har byggt sedan snart fyrtio år, båten är en av varvets skönheter. SY/ Finest från 1886 får i år översyn av botten, där byts allt som behöver bytas, delar av babordssidan är nu bordlagd och styrbordssidan påbörjad. Johan sköter om henne väl, förra året 60 övernattningar, då ska båten vara i god kondition. Bredvid henne håller Hans på med Lovisa från1897. Inte helt nöjd med övre borden så nu byter han, när allt är på plats har han under trettio år bytt närmare 100 meter bordläggning. Sen har vi Solön som är slipad, väntar bara på en bra dag för lack, MY/ Sir James från 1914 håller Kennet och Ann på med slipning, skrovet är klart, med sina drygt 14 meter är det ett grannlaga arbete. För min del är det lackning av inredning som pågår i garaget, snart dags för slipning av skrov och överbyggnad.

Dagarna på varvet är lättsamma, trevliga kompisar och gemytlig stämning. När vi kan så fi kar vi och byter erfarenheter, båtsäsongen är ju inte så långt borta när allt kommer omkring.

Båtmässornas tid är nu, Göteborg med sin nya planering där klassiska båtar och allt som hör till dem visas av Västkustens träbåtsförening, för första gången på bästa plats i stora hallen, säkert det första besökarna ser! Västkusten ligger före så där är säkert säsongens förberedelser igång på klubbar och varv. Årets tema på klassiska sidan är en hyllning till båtbyggarna runt Kungsviken på Orust.

Snart dags för Allt för sjön i Stockholm, där planeras det nu för fullt, tema är prisvärda klassiker och ångmaskinens påverkan av bland annat tidtabellerna. Innan ångan kom hade vi tio tidszoner i Sverige, sen kom ångan, båtar och tåg kom på tid, då fi ck vi enas om en tidszon. Prisvärda klassiker kan jämföras med att inhandla en ny, slå ut kostnader på tio år, om man inte kan ta hand om båten själv så engagerar man en kvalificerad båthantverkare som ser över båten under vintern. Slå ut kostnaden över året, lägg till inköpet och notera att det är en oslagbar affär med allt det innebär av njutning och avundsjuka blickar från båtgrannen. Engagera gärna en kunnig besiktningsman när du köper båten, då vet du vad du får.

Dags att se över försäkringen, Ni som har en oförsäkrad båt lever farligt, som att köra bil utan trafikförsäkring. Kan inte nog poängteras vikten av försäkring, i första hand för att vara skyddad om en olycka inträffar, i värsta fall med personskador.

Snart är vi vid sjösättningstider och då är siktet inställt på Veteranbåtsfestivalen på Djurgården i Stockholm, årets första evenemang för det flytande kulturarvet 25 – 27 maj. Sen följer sommaren med mängder av träffar, stora som små runt kusterna.

Det är lätt att fara iväg i tankarna. Men så är det att vara båtägare, man ser fram emot när båten bryter vattnet och släpper från slipen- då är det vår!

/Pierre